Noviny Galerie Na shledanou



Galerie Na shledanou vydává velkolepé 40 stránkové smuteční noviny formátu A2. Shrnují práce vystavujících umělců a také mají své teoretické téma.

První číslo bylo věnované vývoji české funerální architektury a lokální funerální historii, druhé se věnovalo lokálním i globálním tématům spjatých se smrtí a uměním. 

Třetímu číslu výtvarně dominují ilustrace tematické trofejí jelenů Jana Turnera. Hlavním tématem jsou „malé smrti zaživa“, především v umění a architektuře. Najdete tu rozhovor se Borkem Lacinou o medikamentech, které schizofreniky neléčí, ale naopak zadržují doživotně v nemoci, nebo článek o mumifikaci architektury památkovou péčí. 

Rozhovor s antropologem Mnislavem Zeleným o rituálech smrti amazonských indiánů. Malíř Josef Bolf vzpomíná, jak mu silné deprese bránily v životě. Na příhraniční region Čech se zaměřuje text o životě a smrti domů a krajiny po odchodu sudetských Němců a také rozhovor s významnou volyňskou osobností, Jahnem Josefem Matějkou. V novinách je reportáž z krátkého představení Galerie Na shledanou na pražských Olšanských hřbitovech, které doplnila hostina, přednášky a nástěnná malba Ondřeje Malečka a článek Martiny Faltýnové o živém ruchu na středověkém hřbitově.  

Jádrem čtvrtého čísla je projekt Překročení prahu aneb o smrti a znovuzrození kurátora Jiřího Zemánka, který se v galerii uskutečnil v roce 2015. Ten byl inspirovaný rozsáhlými objevy transpersonální psychologie a kosmologie, které dávají velkou naději na plnější prožívání našeho vědomí, nevědomí, světa a vesmíru. O reálném "překročení prahu" podává svědectví rozhovor který připravila Martina Faltýnová.  Dozvíte se o zahradě nezahradě podle Mattioliho herbáře od Jakuba Frydrýška nebo o výstavě Petry Houskové, která přespala na hřbitově tři noci. V sekci o práci a technologiích se od filozofa peněz a technologií Petra Šourka dozvíte, jak nám google přidělává práci, ale bere nám peníze, Radka Schmelzová provedla neradostnou sondu do bídného stavu platů v současném umění, přečtete si také o uměleckých dílech ve virtuální realitě. Karel Skalický noviny uzavírá článkem o choleře ve Volyni. Běžné bylo být ráno živý a večer mrtvý. Noviny ilustrovala Adéla Součková, obsahují na několik desítek fotografií a graficky je upravil Matouš Mědílek. Redakce a fotografie Jan Freiberg.

1.






Galerie Na shledanou, funerální architektura, rozhovor, Jan Šépka, Jan Freiberg


Jan Freiberg - fotografie a text, Tomáš Vaněk, současné umění, čas je čára je čas