PŘEKROČENÍ PRAHU O smrti a znovuzrození Pocta Stanislavu Grofovi tiskovka
Tisková
zpráva, 6.8.2015
PŘEKROČENÍ PRAHU
O
smrti a znovuzrození
Pocta
Stanislavu Grofovi
Autor
výstavy: Jiří Zemánek
Umělci:
Habima Fuchs, Jan Pražan, Zuzana Füsterová
Kurátor
za Galerii Na shledanou: Jan Freiberg
Grafik
výstavy: Matouš Mědílek
Galerie
Na shledanou, hřbitov Malsička, Volyně
9.
srpna 2015-31. května 2016
vernisáž
8. srpna v 15 hodin
http://galerienashledanou.blogspot.cz/
S laskavou podporou Ministerstva kultury ČR
S laskavou podporou Ministerstva kultury ČR
Překročení
prahu
ve dvou po sobě jdoucích proměnách vypravuje příběh zasvěcení.
První instalace s ústředním motivem Stromu života evokuje
prostřednictvím soch a obrazů Habimy Fuchs a Jana Pražana a
citátů z děl básníků, filozofů a mystiků rituál
přechodu.
Jiří
Zemánek
je klíčovou postavou výstavy. Prvně etnograf, později historik
umění a dnes česká vůdčí osobnost vědomé evoluce kultury
pracuje s výtvarným uměním v mnohem širším kontextu než jak
je v úzce vymezeném oboru „dějin umění“ zvykem.
Zviditelňuje v umění jeho pozapomenutou schopnost léčit, měnit
naše vědomí, nacházet příběh. Dává nám možnost dostat se
do kontaktu se silami přírody, které staletí lidské nadvlády
nad světem oslabily. Ve výstavě Překročení prahu ve spolupráci
s umělci Zemánek zhmotňuje svou dlouholetou práci překladatele,
teoretika, aktivisty a poutníka, který do středoevropského
prostoru přináší myšlenky euroamerikých filosofů. Klíčovým
pohybem jejich myšlení je důraz na širší než
lidské
zájmy a také na nutnou proměnu,neboť opotřebovaný stav našeho
vědomí a prožívání umírá a nový se musí zrodit. Jan
Freiberg
PŘEKROČENÍ PRAHU
O smrti a znovuzrození
Pocta Stanislavu Grofovi
„Nad
smrtí může zvítězit pouze zrození – zrození nikoli starého
a známého,
ale
něčeho nového. Máme-li se těšit z dlouhého života, musí v
duši i ve
společnosti
dojít k „novému zrození“, jež anuluje důsledky neustále se
opakujících
umírání.“
Joseph
CAMPBELL
Čas,
který asi nikdy neběžel tak rychle jako dnes, nám ukazuje, že
jedinou stálou věcí v našem životě je změna. Stále víc je
zřejmé, že žijeme v době velké proměny, v čase překračování
hranic ve všech oblastech – v době konce a nového začátku.
Vhodnou metaforou pro naší dobu je labyrint. Tak jako kdysi mýtický
hrdina Theseus sestoupil do labyrintu v krétském Knossu, aby zde
svedl boj s bájným Minotaurem – symbolicky svou nižší
přirozeností – a díky tomu sjednotil roztříštěné a zraněné
fragmenty svého já, tak i my jsme dnes podle Richarda Tarnase
vstoupili na civilizační úrovni do obdobného iniciačního
procesu, „do
nejkritičtější fáze smrti a znovuzrození, do nového rozvoje,
do krize, která urychluje zralost.“
Instalace
„Překročení prahu“ v Galerii Na shledanou ve Volyni bude ve
dvou po sobě následujících proměnách vyprávět příběh
iniciace, reflektující tuto transformační náladu naší doby.
První instalace s ústředním motivem „Stromu života“ -
sestávající z kreseb a soch Habimy Fuchs, obrazu Jana Pražana a
citací z děl některých básníků, filosofů a mystiků -,
symbolicky evokuje rituál přechodu; jehož širší civilizační
rozměr přiblíží texty filosofa Richarda Tarnase, dagarského
šamana Malidomy P. Somé a filosofa Christophera Bacheho. Hlavní
animátorkou této instalace je Habima
Fuchs,
umělkyně - poutnice, která ve svých primitivistických kresbách,
sochách a instalacích s jedinečnou autenticitou ztvárňuje příběh
své osobní transformace.
PŘEKROČENÍ PRAHU
O smrti a znovuzrození
Pocta Stanislavu Grofovi
Celek
instalace dotváří rozměrná psychedelická malba malíře
Jana Pražana na
motiv
znovuzrození. Následná instalace nabídne navštěvníkovi osobní
dotek s transformační zkušeností: konceptuální autorka Zuzana
Füsterová
přetvoří ústřední prostor galerie v labyrint, cele ponořený
do tmy. Instalace bude připomínat jeskyni jako tajemnou chtonickou
dutinu, v níž se dostáváme do kontaktu s hlubinami vlastního
nevědomí - jako místo znovuzrození, do něhož je člověk
uzavřen, aby byl obnoven.
Instalace
„Překročení prahu“ chce povzbudit kulturní zrání, které
dnes ve společnosti prožíváme. Formou doprovodných přednášek
a diskuzí chceme upozornit na šíři a hloubku současné proměny
a připomenout některé její vůdčí protagonisty,
(Stanislav
Grof, Gregory Bateson, Thomas Berry, Ervin Lászlo, Richard Tarnas,
Christopher Bache, Charles Eisenstein) a místní kulturní a
ekologické aktivisty (Johannes Heimrath, Milan Smrž, Jan Piňos,
Monika Michaelová a Peter Taylor ad.) a klíčová témata a hlavní
výzvy. Transformace, kterou dnes procházíme, zahrnuje všechny
aspekty našeho života a otevírá nás novému planetárnímu
vědomí, novému vztahu k celku. Zdá se, že 21. století bude o
hluboké transformaci našeho života.
Pojímáme
tento projekt jako naši poctu psychiatrovi a transpersonálnímu
psychologovi Stanislavu Grofovi, který zásadním způsobem
přispěl
k pochopení povahy a terapeutického využití psychologických
procesů smrti a znovuzrození a jako jeden z prvních razil cestu
dnešní transformaci.
Jiří
Zemánek
Habima
Fuchs
(nar. 1977) je jako umělkyně autodidakt. Od r. 1996 do r. 2008 žila
v uměleckém prostředí Berlína (spolupráce s Markusem Selgem). V
roce 2008 se rozhodla vydat na iniciační poutnickou cestu, opustit
všechny dosavadní jistoty a ponořit se do labyrintuvýzev a
proměn. Svědectví o tom podávají autorčiny kresby, instalace a
keramické sochy.
PŘEKROČENÍ
PRAHU
O
smrti a znovuzrození
Posta
Stanislavu Grofovi
Archetypální
obraznost Habimy Fuchs ztělesňuje autentický vizionářský příběh
umělkyně-poutníce, která zkoumá spirituální možnosti a
kvality lidského bytí ve snaze otevřít cestu budoucnosti.
Jan
Pražan
(nar. 1979), malíř. V letech 2006-2012 vystudoval malířství na
Fakultě výtvarných umění v Brně (MgA. L.Rathouského a prof. M.
Mainer). Je členem výtvarné skupiny TUBA. Malířství je pro něj
spirituální proces, kdy se sám stává nástrojem působení
univerzální síly, kterou vědomě nekontroluje. Iniciační
zkušenost s entheogenem ayhuaskou nesmírně rozšířila a uvolnila
jeho obraznost a otevřela mu nepředstavitelně bohatý a úchvatný
"jiný svět".
Zuzana
Füsterová
(nar. 1961), konceptuální umělkyně a malířka. V letech
1989-1995 vystudovala Akademii výtvarných umělců v Praze (prof.
L.Čepelák, D.Chatrný, A.Veselý). Ve své tvorbě (malbou,
světelnými objekty, projekty instalací) ztvárňuje své
archetypální vnitřní prožitky; které ji otevírají vhledy do
sféry neprojevené, „noční“ strany bytí za hranicemi smyslů.
Cesta do spirituální oblasti je pro ni spojena s médiem tmy, s
říší noci, která ji otevírá tajemnému spojení s větším
kosmem v rozšířených stavech vědomí.
Jiří
Zemánek (nar.
1953)
je
historik umění, publicista a kulturní aktivista. Působil jako
odborný pracovník v několika státních galeriích, naposledy v
Národní galerii v Praze. V roce 2000 se vydal na samostatnou
životní a tvůrčí cestu (projekty Divočina–příroda,
duše, jazyk;
Od
země přes kopec do nebe …).
Je překladatelem a editorem textů a publikací z široké oblasti
holistického myšlení. Zabývá se otázkou vědomé evoluce
kultury a tím jakou rolí v tom může dnes hrát kosmologie.
Založil občanské sdružení PILGRIM a českou sekci Budapešťského
klubu. Je nositelem ceny nadace Tranzit.
PŘEKROČENÍ
PRAHU
O
smrti a znovuzrození
Pocta
Stanislavu Grofovi
Do konce
roku 2015 lze
na vnější fasádě shlédnout probíhající výstavu Tryznu
za vakovlka. Ta
je výsledkem kolektivní malby několika desítek amatérských a
etablovaných malířů
(Josef
Bolf, Jana Vojnarová, Jan Turner, Tomáš Hauser). Jsou na ní
vyobrazeny zástupci druhů zvířat, kterí vyhynuli zejména v
posledním století vlivem člověka. Lze tu spatřit syrského
divokého osla, delfínovce čínského, holuba stěhovavého, z
českých zástupců například chocholouše obecného. „Cílem
bylo vytvořit
dočasný
výtvarný pomník druhům zvířat a rostlin, které člověk
vyhubil zejména v posledním století. Zvenku pomalovaná galerie
neoslavuje mrtvé lidské hrdiny nebo činy z našich dějin.
Připomíná holou existenci milionů tvorů, které dokážeme
pojmenovat, ale nemají pro nás hodnotu, dokud si je neochočíme a
nepřivlastníme nebo nevyhubíme. Obvykle je považujeme za objekty
a stejně jako jiné věci v našich myslích jsou mrtvá už zaživa
a pomocí zákonů si udělujeme právo rozhodnout o jejich reálném
životě či smrti. Tryzna
za vakovlka chce upozornit, že svět je utkaný ještě z jiných
než lidských zájmů.“
říká autor Tryzny za vakovlka Jan Freiberg.
Galerie
Na shledanou. Budova
byla
postavena v Akci Zet koncem osmdesátých let dvacátého století a
měla sloužit jako smuteční síň. Do provozu však nikdy uvedena
nebyla. Po téměř dvaceti letech prázdnoty v ní v roce 2010
vznikla Galerie
Na shledanou.
Program galerie těží ze své situace, výmluvně ovlivňuje
rezidenty a sleduje otázku, jak se prostřednictvím umění
vztahovat k naší jediné životní jistotě. Galerii založil a
vede Jan Freiberg. Zpočátku galerie hostila většinou malíře,
kteří malovali na její vnitřní zdi, které se před každou
novou výstavou zabílili. Vystavovali tu například Josef Bolf,
finalista ceny Jindřicha Chalupeckého nebo Tomáš Vaněk, současný
rektor Akademie výtvarných umění v Praze.
Forma výstav se od původních rezidenčních pobytů jednotlivých
umělců postupně proměňuje a směřuje k tématickým projektům.
PŘEKROČENÍ
PRAHU
O smrti a znovuzrození
Pocta Stanislavu Grofovi
Poslední
dva roky v popředí stojí vrstvení a spolupůsobení jednotlivých
vstupů. Architektonická intervence Norberta Schmidta,
radikálně přeměnila interiér galerie a stala se platformou pro
budoucí výstavy.
Galerie
Na shledanou
vydala tři čísla čtyřicetistránkových stejnojmenných novin,
které shrnují předchozí výstavy a v mnoha textech reflektují
situaci funerální architektury, designu a umění spolu s texty o
volyňsku a tématice života a smrti.
Tématem
posledního čísla jsou „malé smrti zaživa“.
Najdete
tu rozhovor se Borkem Lacinou o medikamentech
které schizofreniky neléčí, ale naopak zadržují doživotně v
nemoci, nebo článek o mumifikaci architektury památkovou péčí.
Rozhovor s antropologem Mnislavem Zeleným o rituálech smrti
amazonských indiánů. Malíř Josef Bolf vzpomíná, jak mu silné
deprese bránily v životě. Na příhraniční region Čech se
zaměřuje text o životě a smrti domů a krajiny po odchodu
sudetských němců a také rozhovor s významnou volyňskou
osobností, jahnem Josefem Matějkou.
Kontakt
pro média
kurátor
Galerie Na shledanou Jan Freiberg
tel.: 777
117 463
fotografie:
Jiří Zemánek, Jan Freiberg, Jan Pražan, Tomáš Souček (Galerie
Svit)
Galerie
Na shedanou funguje pod patronátem Městského muzea ve Volyni.