Galerie Na shledanou hostuje v Galerii Ferdinanda Baumanna a klubu Swim. Praha. 15.4. 2019
Galerie Na shledanou hostuje v Galerii Ferdinanda Baumanna a klubu Swim. Praha.
15.4. 2019.
Křest 5. čísla Novin Na shledanou s ilustracemi Ondřeje Malečka
Vernisáž výstavy Ondřeje Malečka – Na shledanou
Virtuální realita Galerie Na shledanou (Vojtěch Rada, Jan Freiberg) – s díly Daniela Vlčka, Josefa Bolfa a s ukázkami dalších projektů
ve virtuální realitě – digitální
rekonstrukce kubisticko expresionistického krematoria z Moravské
Ostravy (Vlastislav Hofman a František Mencl) a připravovaného díla 3.711 m/s² od Andreje Boleslavského
Galerie Ferdinanda Baumanna, Štěpánská 36, pondělí 15. dubna 2019 od 18 do 21 hodin
Ondřej Maleček – Na shledanou. Výstava
ve vitrínách galerie Ferdinanda Baumanna od Ondřeje Malečka s názvem Na
shledanou odkazuje ke stejnojmenné galerii, jejímž je Ondřej nejvystavovanějším
autorem. Byl naším prvním rezidentem v roce 2010, kdy ve smuteční síni
nově transformované do Galerie Na shledanou vytvořil malé univerzum. Dominovaly mu mužské a ženské postavy (Adam a Eva), velké nápisy naděje, víra, láska
(odkazy na desatero?), monstrózní třímetrové pampelišky či další
náměty přírody (z ráje?) a další s malby výrazným barevným orámováním. Ondřej Maleček je kunsthistoriky spojován
s romantickými tendencemi v současném umění, které podtrhuje robusní
a zdánlivě naivistickou malbou. Smrt a utrpení k romantismu i námětům
neoddělitelně patří. Když Galerie Na shledanou hostovala na Olšanských
hřbitovech, Ondřej namaloval na vnitřní stěnu hřbitovní zdi těžkou hromadu kamení
a hned vedle několik metrů čtverečných trní.
Současná výstava Ondřeje
Malečka vychází z autorských ilustrací. Připravil je pro páté číslo Novin Na
shledanou. Vznikaly původně jako návrhy na novou
edici ochranných samolepicích siluet na velké skleněné plochy. Ty mají ochránit
ptáky před nárazy o skla.
Návrhy Ondřeje
Malečka provedené černým akrylem na papír velikosti A4 zadání přesáhly a
představují vrstevnatá autonomní díla. Návrhů vzniklo na několik desítek.
Některé z nich zobrazují konkrétní předměty, jiné mají silný symbolický
význam. Z těch jsme vytvořili výběr pro výtvarný doprovod novin galerie a
současně jsou předlohou i pro současnou malířskou intervenci v Galerii
Ferdinanda Baumanna.
Symbolické náměty
Ondřeje Malečka mají zdroj hluboko v minulosti. Do užšího výběru se dostalo
několik lebek, srp, kruh, piniová šiška nebo ruka - symboly, které byly zdrojem
pro nejrůznější náboženství napříč kontinenty.
Ondřej Maleček (1977)
studoval scénografii na Divadelní fakultě AMU v Praze a Ateliér malby na pražské UMPRUM v ateliéru Pavla Nešlehy a
Stanislava Diviše.
Galerie
Na shledanou
funguje v nikdy nezprovozněné smuteční síni na hřbitově Malsička už devátým
rokem. V rámci rezidenčních pobytů
jsou zde umělci konfrontováni s mystériem smrti. Výstavní program
kombinuje nástěnné malby, konceptuální umění, prostorové intervence a
ekoprogram. V posledních letech věnujeme pozornost i kultivaci okolního
prostředí a možnostem současných digitálních technologií, jako je například
virtuální realita.
Noviny
Na shledanou reflektují
v autorských textech a rozhovorech výstavy
z let 2017-2018 (Jiří Příhoda, Vendula Chalánková, Jakub Hošek,
Patrik Pelikán, Lawrence Welss, Peter Demek). Tematicky se věnují utváření
místa v souladu s programem galerie – a to místa ve smyslu duchovním – uvnitř
nás samých v textu a rozhovoru Martiny faltýnové s Richardem Tarnasem, tak
i vnějšího duchovního nebo krásného místa vytvářeného architekty. Radoslava
Schmelzová si všímá barokních zásahů do krajiny a architekt Jan Šépka popsal
nejzajímavější moderní a předmoderní sakrální prostory, které měl možnost
navštívit. Paradoxy prostředí jedniček a nul, ve kterém už několik desetiletí
bez povšimnutí žijeme, si vybral filozof Petr Šourek. Rona Jankovičová se
zaměřila na digitální prostředí a rituály smrti. Malíře Aloise Boháče
představuje Karel Skalický jako výjimečného milovníka živých i mrtvých
zvířátek. A v neposlední řadě tu najdete opět autorské ilustrace pro noviny –
tentokrát od malíře Ondřeje Malečka.
Virtuální realita Galerie Na shledanou. Prototyp vznikl v roce 2016.
V prostředí HTC Vive jsme vytvořili digitální repliku prostředí, které
vytváří specifičnost Galerie Na shledanou plus několik autorských intepretací
starších výstav a nová autorská díla Daniela Vlčka a Josefa Bolfa.
Proletíte
se nad nad jihočeskou Volyní a spadnete přímo do kostele Proměnění Páně na
hřbitově Malsička. Najdete zde smuteční
síň, s klaustrofobní dynamickou krychlí od malíře Daniela Vlčka. Jako na
pouti zabíjíte zvířata vyhubená člověkem především ve dvacátém století, nad
hřbitovem pak prolétáte mezi jejich dušemi. Dílo Josefa Bolfa Spannungsbogen je
vytvořené na základě autorových fialovo černých obrazů z prostředí Jižního
města v Praze. V labyrintu mezi domy, s uhrančivým nebem
ztrácíte orientaci a když uspějete, naleznete vchod do paneláku. Míjejí vás figury asociálních dětí až vejdete
do druhé části scény, depresivního interiéru plného kývajících se postav,
pomalovaných náměty z Bolfových obrazů. Na závěr se vrátíte zpátky do
prázdné socialistické smuteční síně bez budoucnosti.
Galerie
Na shledanou pokračuje v dalších projektech ve virtuální realitě. Dokončujeme digitální rekonstrukci ostravského kubistického krematoria,
zbouraného v roce 1979 komunisty a v rámci rezidenčního pobytu
podporovaného Visegrad Fund vytváří svůj
nový dystopický projekt z Marsu digitální umělec a virtuální developer
Andrej Boleslavský.
Jan Freiberg, kurátor Galerie Na shledanou